NFC – czym jest i do czego służy
NFC – Near Field Communication to w tłumaczeniu komunikacja bliskiego zasięgu. Pozwala ona na wymianę danych pomiędzy dwoma urządzeniami lub urządzeniem i znacznikiem (tzw. Tagiem NFC). Pierwszym telefonem wyposażonym w technologię NFC byłą NOKIA 6131, która została zaprezentowana w 2006 roku. Niestety technologia ta nie cieszyła się wtedy dużym zainteresowaniem. O zwiększonej popularności możemy rozmawiać mając na uwadze kilka ostatnich lat.
Możliwości NFC
Możliwości tej technologii są bardzo duże. Można ją stosować w marketingu, płatnościach, transporcie i wielu innych. NFC głównie kojarzy się z płatnościami. Obecnie nawet w Polsce po wymianie karty SIM na przystosowaną do działania z NFC i zainstalowaniu aplikacji można płacić w terminalach płatniczych za pomocą telefonu? Czy jest to wygodne? Wg mnie tak i to bardzo. Wiele osób nie rozstaje się w ciągu dnia z telefonem nawet na chwilę. Nie ma więc konieczności pamiętania o zabraniu karty płatniczej.
Kolejną możliwością jest interakcja dwóch telefonów komórkowych. Jeśli oba wyposażone są w technologię NFC to możemy pomiędzy nimi wymieniać kontakty, zdjęcia, pliki wideo lub audio. Ale telefon może się łączyć nie tylko z drugim telefonem. Za pomocą NFC możemy sparować słuchawki Bluetooth lub bezprzewodowy zestaw głośników.
Na osobny akapit zasługują też wcześniej wspomniane tagi NFC. Jest to specjalny układ elektroniczny występujący przeważnie w formie naklejki lub breloku umożliwiający uruchamianie poleceń, skrótów i innych czynności w smartfonach obsługujących technologię NFC. Tagi można wielokrotnie programować a ich użytkowanie może zwiększyć wygodę korzystania ze smartfona i oszczędzić trochę czasu. Przykładem takiego zastosowania może być naklejenie tagów w domu, pracy i samochodzie. Wychodząc z domu i wsiadając do auta możemy zeskanować naklejony tag a telefon automatycznie włączy internet mobilny i nawigację. Po dojechaniu do pracy możemy zeskanować kolejny tag żeby wyłączyć wcześniejsze funkcje i włączyć np. sieć WiFi i wyciszyć dźwięki. Możliwości jest bardzo dużo, jedynymi ograniczeniami jest wyobraźnia użytkownika.
Zastosowanie w reklamie
W Polsce zastosowanie NFC w reklamie jeszcze raczkuje ale rynek ma bardzo duży potencjał. Tagi można bowiem nakleić na półki sklepowe, banery reklamowe. Po zeskanowaniu tagu, na urządzeniu może wyświetlać się film lub strona internetowa, na której będzie dostępna większa ilość informacji. Promować w ten sposób mogą się też różnego rodzaju lokale. Od restauracji po muzea. Dla tych pierwszych, klient po zeskanowaniu tagu automatycznie zostałby oznaczony w portalu społecznościowym. W drugim przypadku przy każdym eksponacie po zeskanowaniu tagu użytkownikowi zostanie wyświetlona treść w jego języku. Nie trzeba wtedy zatrudniać wielu przewodników czy tłumaczy. Zwiedzający będą mogli obejrzeć wystawy samodzielnie.
NFC a QR Code
QR Code (Quick Response Code) jest to kwadratowy kod graficzny pozwalający na zapisanie w nim treści. Technologia NFC jest podobna do QR Code ale jest bardziej nowoczesna i funkcjonalna. W jej przypadku nie ma konieczności uruchamiania specjalnej aplikacji (aparatu) do sczytania kodu, ustawienie parametrów jasności tak żeby kod był czytelny. Jest to zatem technologia szybsza. Dodatkowo QR Code nie umożliwia interakcji pomiędzy np. dwoma smartfonami. Jest to zatem technologia jednokierunkowa.
Przyszłość NFC
Liczba telefonów wyposażonych w technologię NFC cały czas rośnie. Wg szacunków obecnie na całym świecie jest ponad 500 mln urządzeń wyposażonych w tą technologię. Ta liczba cały czas się zwiększa. Przy tym tempie wzrostu liczby urządzeń technologia powinna rozwijać się w miarę płynnie i sukcesywnie powiększać gamę jej zastosowania.